onsdag 14. april 2010

sosiolog som eg er...

..tykkjer eg det er på tide med litt marx. kjekk kar.

"Religionen er den undertrykte skapnings sukk, en hjerteløs verdens ømhet, og de sjelløse tilstanders sjel. Den er folkets opium."

dette står det på wikipedia at Marx har sagt. nåkken argumenterar for at han med dette meinar at religion har ein negativ effekt på folk. eg fann mellom anna ein artikkel der ein ihuga religion-fan var overlykkelig over endelig å kunne vise til forskning som fann at religion gav lykke til den enkelte. men, det e jo akkurat det marx seie og. berre at han meiner at denne lykken ein oppnår ved religiøsitet er falsk.

Willy Martinussen var min første guru når det gjaldt sosiologi. Han har skreve ei flott bok som heiter Samfunnsliv, som eg har lest perm til perm, og han tolkar Marx slik:

"religionen er en form for mentalt opium som lindrer smertene som følger av undertrykkingen i samfunnet. Den skaper en falsk lykke og en falsk trygghet for den enkelte. Slike oppfatninger må avskaffes for å gi plass til virkelig lykke. Av dette synet følger det at religionen er et system som må kritiseres, for deretter å kunne avskaffes" (Martinussen 2001: 72, om Marx).

(kanskje unødig med kildehenvisning her, men koffor ikkje, så har eg mitt på det reine dersom Jesus bankar på.)

Eg har latt meg fascinere av dagens debatt kring evolusjonslæra versus religion på bt.no, og kan vel egentlig berre sette meg ned og undre. hardt. 

Ingen kommentarer: